Waardevolle content publiceren is een must voor ondernemers

Op een regenachtige dinsdag ontmoeten wij Eric van Hall in Noordwijk. Eric raakte in 1995 gefascineerd door de kracht van internet en had al snel in de gaten dat daar heel veel kansen lagen (en liggen) voor ondernemers. Hij richtte Mediaweb op en opende later CopyRobin. Via CopyRobin verzorgt Eric met zijn team webredactie en copywriting voor bedrijven.

We vallen met onze neus in de slagroomtaart want Eric blijkt jarig te zijn. Het wordt dus een podcast met een feestelijk randje. Als je de podcast beluistert kun je niet anders dan concluderen dat Eric zich bij het produceren en consumeren van content als een vis in het water voelt. En laat het daar nou ook allemaal ooit begonnen zijn: in het water. Hoe dat precies zit legt hij uit in onze podcast.

Voortrekkersrol

In 1995 liep hij al voorop om mensen mee te trekken en die voortrekkersrol vervult hij eigenlijk nog steeds. Maar wat doet Eric dan? Hij helpt ondernemers en marketeers verder te komen met hun werk. “De ontwikkelingen gaan zó snel dat het delen van kennis eigenlijk de enige manier is om het een beetje bij te houden”, zegt hij in de podcast. En: “ik breng graag efficiëncy aan in het proces”.  

LinkedIn

Op het gebied van social media is LinkedIn favoriet. Zo beschrijft hij in een van zijn blogs hoe hij LinkedIn inzet voor zijn marketing en sales. Het verbaast ons dan ook niet dat Eric graag luistert naar de podcast LinkedInformed van de britse Mark Williams. In onze podcast vertelt hij ook waar hij zich groen en geel aan ergert en geeft hij tips aan ondernemers die wel graag waardevolle content willen publiceren maar niet weten waar te beginnen. 

Boekenlijst

Om jou te helpen stelt Eric graag een lijst met boeken beschikbaar die je vooruit helpen als het gaat om modern verkopen met behulp van social media en contentmarketing. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is een berichtje te sturen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. maar je kunt Eric natuurlijk ook via LinkedIn benaderen.

 

 

 

 

 

 

Telefonische zichtbaarheid

 

Laatst kregen we een leuke opdracht voor het inspreken van een telefooncentrale. Deze klant had goed nagedacht over de telefonische bereikbaarheid. Terecht, want dat moet je beslist niet onderschatten. Mensen vinden het prettig als ze helder en vriendelijk te woord worden gestaan. Ook dat draagt bij aan jouw ‘zichtbaarheid’.

 

Telefonische wegwijzer

Het is niet erg als het eerste contact een telefoonmenu is. Sterker nog: als dat 'bandje' inhoudt dat de beller via een keuzemenu direct op de juiste plaats terecht komt of binnen korte tijd door de juiste functionaris wordt teruggebeld dan heeft het telefoonmenu een directe toegevoegde waarde op het gebied van de bereikbaarheid.

Tone of voice

Wil jij jouw telefonische bereikbaarheid professionaliseren? Laat je dan goed adviseren. Zorg voor een goede tekst en laat deze inspreken door iemand met een prettige telefoonstem. Natuurlijk zorg je dat de tone of voice van de ingesproken tekst past bij het imago van jouw bedrijf. Bepaal bijvoorbeeld of je de beller aanspreekt met u of jij en of het een zakelijke of wat meer informele tekst wordt. 

Eerste indruk

Als je er voor kiest om mensen de gelegenheid te geven om een bericht in te spreken is het belangrijk om te laten weten wat men kan verwachten. Vertel ze in jouw boodschap binnen welke termijn jij hen terugbelt. Het spreekt voor zich dat je je ook aan die belofte moet houden.
Zo zet je ook jouw telefonische bereikbaarheid in als middel om een goede eerste indruk te maken. 

 

 

 

 

Bijzondere matches komen tot stand tijdens de Maatschappelijke Beursvloer

 

Op 13 april 2017 werd voor de derde keer de Maatschappelijke Beursvloer georganiseerd door de Roosendaalse Uitdaging in samenwerking met de ondernemers van het Goede Doelen Ontbijt (GDO netwerk). Plaats van handeling was dit jaar het prachtige nieuwe pand van het Da Vinci College in Roosendaal. Onder het toeziend oog van notaris Marc Geleijns kwamen de mooiste matches tot stand.

Kitty Joachems presenteerde de succesvolle beursvloer. Paul Joachems maakte een interessante podcast waarin organisatie én deelnemers aan het woord komen.

 

 

 

 

 

Van kantoorslaaf tot wereldwijf

Op de derde donderdag van april is het gebruikelijk om de secretaresse in de bloemetjes te zetten. Dit beroep heeft een opmerkelijke metamorfose ondergaan.Van volgzame kantoorklerk via perfect gemanicuurde typiste naar initiatiefrijke zelfstandige vrouw.

Bloemetje

Secretaressedag is (natuurlijk) bedacht in Amerika. Sinds 1989 krijgen ook Nederlandse secretaresses een (zelf besteld?) bloemetje van hun baas. 

Het is prima om even stil te staan bij het feit dat de secretaresse, vaak onzichtbaar op de achtergrond, de drijvende kracht is achter een goed lopend management maar het is een beetje zoals met moederdag: het is beter als men de secretaresse ook op alle andere dagen op waarde weet te schatten.

 

 

De secretaresse is een man

Het secretaressevak heeft een enorme verandering ondergaan door de jaren heen. Vroeger was het de kantoorklerk (een man!) die, met de ganzenveer in de aanslag, alle administratie deed. Nog veel langer geleden was er de Scribent, een vertrouwenspersoon die alle correspondentie verzorgde voor de Farao. Ook in dit geval was de “secretaresse” dus een man. Pas eind jaren ‘40 waren het de vrouwen die hun intrede deden op kantoor. Ze waren opgeleid tot typiste en hadden les gehad in stenografie. Hun functie was ondersteunend en serviceverlenend.

Ontwikkeling

Vanaf dat moment maakte de secretaresse een enorme ontwikkeling door. Ze werd management assistent of officemanager, haar rol werd complexer en steeds vaker nam ze zelf initiatieven. Met de komst van internet en social media is haar rol nog verder gegroeid. Inmiddels kun je stellen dat secretaresses sterke vrouwen zijn die de touwtjes stevig in handen houden.

VA

Inmiddels heeft de VA haar intrede gedaan. De Virtual Assistant of virtuele managementondersteuner werkt zelfstandig en projectmatig. Ze wordt ingehuurd door  (startende) ondernemers. Ze begeleidt op afstand en neemt desgewenst werkzaamheden over. 

Voorbeeldfunctie

En zo heeft de secretaresse zich ontwikkeld tot zelfstandig ondernemer. En dat is op zich al een knappe prestatie te noemen. De secretaresse voelt feilloos aan wat er nodig is om een succesvol ondernemer te zijn en ze vormt daarmee een voorbeeld voor velen. Immers: voor elke ondernemer geldt dat het belangrijk is dat je meegaat met de tijd, open staat voor nieuwe ontwikkelingen en jezelf voortdurend verder bekwaamt in jouw vak. De secretaresse leert ons dus allemaal een belangrijke les in het ondernemersschap. En dàt verdient een bloemetje! 

 

 

 

 

7 tools die jou helpen om efficiënt te werken.

Een slimme ondernemer kan niet zonder handige tools. Met deze 7 tools bewaar ik het overzicht en houd ik tijd over. En dat gun ik jou ook! 

Canva

Bij het produceren van content hoort ook het creëren van beeldmateriaal. Toen ik net begon als ondernemer maakte ik nog wel eens gebruik van bestaande foto’s, zogenaamde stock foto's, maar al snel vond ik het beter om eigen foto’s in te zetten. Om ervoor te zorgen dat mijn foto’s en plaatjes passen bij mijn huisstijl bewerk ik mijn afbeeldingen graag in Canva. In een document heb ik vastgelegd welke kleurnummers en lettertypes ik gebruik. 

De gratis versie biedt heel veel mogelijkheden. Ik gebruik over het algemeen eigen foto’s maar Canva heeft ook een uitgebreide database met foto’s. Om deze te mogen gebruiken moet je vaak wel een klein bedrag betalen. 

canva.png

 

Evernote

Als er één tool multifunctioneel is dan is het Evernote wel. Ik gebruik het vooral als digitale bibliotheek. Artikelen die ik tegenkom en interessant vind om te lezen bewaar ik in Evernote. Regelmatig lees ik dan weer even bij. Als het lekker weer is print ik soms een aantal artikelen uit, pak een waterijsje uit de diepvries en installeer me in de tuin onder de parasol. Bijlezen en bijkleuren. Ik zei het al: een multifunctionele tool dat Evernote :-)

 evernote.jpg

 

 

Hootsuite

Ik ben zowel zakelijk als privé op heel veel social media kanalen actief. Voor mij is Hootsuite dan ook onmisbaar. Ik plan eens per week een uurtje om voor de hele week social media posts voor te bereiden en klaar te zetten, dan heb ik daar de rest van de week (bijna) geen omkijken naar. Het programma is erg gebruiksvriendelijk. Je kunt je dashboard inrichten zoals jij dat wilt. Daarmee hou je overzicht over alle kanalen waarop je actief bent. Hootsuite meet de resultaten van je posts zodat jij daar jouw vervolgacties weer op af kunt stemmen. Ik ben dit jaar overgestapt op een betaald account omdat ik erg intensief gebruik maak van social media. Ben je wat minder actief maar wil je wel graag vooruit werken en overzicht houden dan is de gratis versie van deze tool afdoende.

 hootsuite.jpg

 

Mailchimp

Een superhandige tool om nieuwsbrieven en andere mailings mee te versturen. Via Mailchimp kun je verzendlijsten aanmaken, templates maken en jouw mailings personaliseren. Het programma geeft je inzicht in het gedrag van de ontvangers. Zo zie je precies welke artikelen in de nieuwsbrief een actie van de lezer uitlokken. En dat is prettig want dan weet jij wat scoort en wat niet. Ik word altijd erg vrolijk van Mailchimp. Het is een programma met humor. En na elke mailing die je verstuurt, word je beloond met een spelletje. High five! mailchimp.png

 

Toggle

Als je een eigen bedrijf hebt is het noodzakelijk dat je een goede urenverantwoording opzet. Ik vind het prettig om in één oogopslag te kunnen zien hoeveel uur ik aan een project of voor een opdrachtgever heb gewerkt. Ik maak daarvoor gebruik van Toggle. Het werkt heel gemakkelijk. Je hoeft niet op de klok te kijken en te onthouden wanneer je ergens aan begonnen bent. Je hoeft alleen maar op start te klikken. Je gaat aan het werk en als je klaar bent klik je op stop. Een kind kan de … euh .. .urenverantwoording doen! toggl.png

 

 

Trello

Plannen, plannen en nog eens plannen. Sommigen krijgen het er spaans benauwd van maar ik vind het leuk. Zeker sinds ik Trello heb leren kennen. Een online planbord waarop je alleen of in een team digitale kaarten “prikt”. Aan elk project kun je handige checklists toevoegen, je kunt er links, afbeeldingen en video’s aan koppelen. De kaartjes kun je over het prikbord verschuiven om zo de status van het project te volgen. Het klinkt misschien wat ingewikkeld en in het begin is het wel even zoeken hoe het werkt. Maar als je het eenmaal doorhebt is het een fijne tool die al je projecten, doelen en ideeën visualiseert. Ik gebruik het voor diverse zakelijke projecten maar ik hou er bijvoorbeeld ook mijn weekmenu op bij. Zo weten we altijd wat er vandaag op het menu staat en of er nog iets in huis moet worden gehaald.  trello.png

 

Wunderlist

Als echt lijstje-meisje kan ik niet zonder een goede to-do list. Wunderlist is een handige digitale lijst waarbij je jouw to-do’s kunt splitsen op onderwerp. Ik heb zakelijke en privé-lijsten. Alle to-do’s voorzie ik van een einddatum en Wunderlist geeft me keurig op tijd een seintje als die datum bijna is verstreken. Ik kan aanvullende aantekeningen, linkjes of andere informatie in mijn to-do’s opnemen. Als je een taak afvinkt beloont Wunderlist je met een grappig geluidje. Ik word altijd blij als ik weer een paar taken heb afgewerkt. Ping, ping …. ping! :-)

 wunderlist.jpg

 

 

Van welke tools word jij enthousiast en waarom? 

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com