Storytelling

Storytelling is dè manier om aan jouw zichtbaarheid te werken. Door jouw verhaal en dat van jouw bedrijf te vertellen laat je zien wie je bent en waar jouw bedrijf voor staat. Inspireer en informeer jouw doelgroep met geschreven tekst, gesproken woord, plaatjes, foto’s, video’s en podcasts.

Het vertellen van verhalen is iets van alle tijden en van alle mensen. Dat kwam op een  mooie zomerse dag in juli naar voren in en rond het Tongerlohuys in Roosendaal. Daar werden tijdens het storytellingfestival oude en nieuwe verhalen verteld. Die verhalen zorgden ervoor dat heden en verleden in elkaar overliepen.

Wij maakten tijdens dit festival een podcast. Luister naar het verhaal van al die verhalen ….  

 

 

 

 

Zichtbaar worden in 5 gemakkelijke stappen

Je bent je er vast wel van bewust hoe belangrijk het is om zichtbaar te zijn. Want je kunt nog zulke mooie producten en diensten aanbieden: als niemand weet dat je bestaat verkoop je niks. Laat jij, net als veel ondernemers, kansen liggen als het gaat om jouw online en offline zichtbaarheid? Dan gaan we daar nu wat aan doen! In deze blog neem ik je stap voor stap mee naar meer online én offline zichtbaarheid.

 

Stap 1: de website

De website is de basis van jouw onderneming. Hier vertel je aan jouw potentiële klanten wat je voor hen kunt betekenen. Via jouw website houd je bezoekers op de hoogte van ontwikkelingen en nieuws in jouw branche, je geeft hen de gelegenheid meer informatie over jou te lezen en je laat jouw producten of diensten zien. Misschien denk je dat je geen website nodig hebt omdat je al een (uitgebreide) bedrijfspagina hebt op Facebook of LinkedIn. Dat is zeker een hele belangrijke manier om jouw online zichtbaarheid te vergroten en klanten aan te trekken. Er kleeft echter ook een nadeel aan: jouw pagina is afhankelijk van de gebruiksvoorwaarden van een social media kanaal. Als zo’n platform stopt ben je je account en daarmee ook al jouw waardevolle content kwijt. Ik adviseer je dan ook om die bedrijfspagina’s vooral te blijven gebruiken en daarnaast een website te (laten) maken.

 

Stap 2: social media

Nu is het tijd om op strategische plekken “wegwijzers” te plaatsen. In dit geval wijzen zij de weg naar jouw website. De meest voor de hand liggende plekken om naar jouw website te verwijzen is via social media. Vermeld de url van jouw website bij de profielgegevens en publiceer regelmatig content waarbij je een link opneemt naar de website. Er zijn nog wel andere wegwijzers te bedenken, hoor. Om maar een paar voorbeelden te noemen: je kunt de url van jouw website vermelden op je visitekaartje en hem opnemen in de handtekening die je onder elke mail plaatst. Laten we ons voor nu richten op de social media. Welke accounts heb je al en zijn dit de juiste social media kanalen voor jou? Denk goed na op welke platforms je actief wilt zijn. Onderzoek welke vorm van social media bij je past en, niet onbelangrijk, waar jouw doelgroep zich bevindt. Vind je dat lastig? In een eerdere blog nam ik je mee op digitale kroegentocht in social media stad.  Na dit virtuele uitstapje ga je lekker aan de slag met de juiste social media kanalen. Maak, als je dat nog niet gedaan hebt, een account aan, vul het profiel in en zorg voor een sprekende profielfoto.

 

Stap 3: sprankelende content

De website is klaar en de accounts op social media zijn aangemaakt. Goed bezig! Het is ontzettend belangrijk om de website in beweging te houden en ook op de social media kanalen kun je alleen een publiek opbouwen als je regelmatig content publiceert. Nu wordt het leuk:  er moet sprankelende content worden geproduceerd. Filmpjes, teksten, foto’s, podcasts, quotes, nieuwtjes. Leef je uit en wees lekker creatief.

 

Leestip: Heeft jouw website het Doornroosjevirus?



Stap 4: netwerken

Aan het begin van dit artikel beloofde ik je al dat we ook aan jouw offline zichtbaarheid gaan sleutelen. Het eerste waar je dan aan moet denken is netwerken. Nu de basis voor het verbeteren van jouw online zichtbaarheid staat kun je met een gerust hart naar netwerkbijeenkomsten. Praat met mensen, wees belangstellend, luister goed naar hun wensen, vragen en problemen. En wees voorbereid op de vraag “wat doe jij eigenlijk?”. Zorg dat je een goede elevator pitch hebt voorbereid waardoor je kort en krachtig kunt vertellen wat jij te bieden hebt. Met een pitch voorbereiden bedoel ik niet dat je het praatje uit je hoofd moet leren. Het is beter dat je de basis goed kent en dat je die weet te vertalen naar jouw gesprekspartner. Maar hé, het gaat over jouw bedrijf, jouw product of dienst. Dat is jouw passie. Het zal je weinig moeite kosten om daar wat over te vertellen. Het gaat er meer om dat je de vertaling kunt maken naar een korte pitch waarin je krachtig tot de kern komt. Strooi tijdens zo’n netwerkbijeenkomst niet met visitekaartjes maar wissel kaartjes uit na een inspirerend kennismakingsgesprek. Jouw gesprekspartner zal daarna ongetwijfeld even op jouw website willen kijken. Gelukkig heb jij de url op jouw kaartje gezet (fijn zo’n wegwijzer :-)) en is jouw website klaar voor online bezoek.

 

Stap 5: persberichten

Om nog meer mensen binnen jouw doelgroep te bereiken kun je persberichten versturen. Door de media in te schakelen kun je jouw nieuws online en offline delen via vakbladen, dag- en weekbladen, tijdschriften, radio en tv. Trek de aandacht van de journalist of redacteur door een pakkend persbericht te schrijven en maak het hem of haar zo gemakkelijk mogelijk door de benodigde informatie helder op een rijtje te zetten. Misschien denk je dat het moeilijk is om een succesvol persbericht te schrijven maar als je weet waar je op moet letten valt dat erg mee.

 

 

Heb je alle stappen doorlopen? Gefeliciteerd! Je hebt nu een mooie basis neergezet voor jouw online en offline zichtbaarheid. Natuurlijk zijn er nog oneindig veel meer mogelijkheden en middelen waarmee je jouw zichtbaarheid kunt verbeteren. Wil je regelmatig handige, snel toepasbare tips ontvangen waarmee jij jouw zichtbaarheid verbetert schrijf je dan in voor de Klemtoon Tips.

 

 

 

 

[/pb_text][/pb_column][/pb_row]

 

 

 

Waardevolle content publiceren is een must voor ondernemers

Op een regenachtige dinsdag ontmoeten wij Eric van Hall in Noordwijk. Eric raakte in 1995 gefascineerd door de kracht van internet en had al snel in de gaten dat daar heel veel kansen lagen (en liggen) voor ondernemers. Hij richtte Mediaweb op en opende later CopyRobin. Via CopyRobin verzorgt Eric met zijn team webredactie en copywriting voor bedrijven.

We vallen met onze neus in de slagroomtaart want Eric blijkt jarig te zijn. Het wordt dus een podcast met een feestelijk randje. Als je de podcast beluistert kun je niet anders dan concluderen dat Eric zich bij het produceren en consumeren van content als een vis in het water voelt. En laat het daar nou ook allemaal ooit begonnen zijn: in het water. Hoe dat precies zit legt hij uit in onze podcast.

Voortrekkersrol

In 1995 liep hij al voorop om mensen mee te trekken en die voortrekkersrol vervult hij eigenlijk nog steeds. Maar wat doet Eric dan? Hij helpt ondernemers en marketeers verder te komen met hun werk. “De ontwikkelingen gaan zó snel dat het delen van kennis eigenlijk de enige manier is om het een beetje bij te houden”, zegt hij in de podcast. En: “ik breng graag efficiëncy aan in het proces”.  

LinkedIn

Op het gebied van social media is LinkedIn favoriet. Zo beschrijft hij in een van zijn blogs hoe hij LinkedIn inzet voor zijn marketing en sales. Het verbaast ons dan ook niet dat Eric graag luistert naar de podcast LinkedInformed van de britse Mark Williams. In onze podcast vertelt hij ook waar hij zich groen en geel aan ergert en geeft hij tips aan ondernemers die wel graag waardevolle content willen publiceren maar niet weten waar te beginnen. 

Boekenlijst

Om jou te helpen stelt Eric graag een lijst met boeken beschikbaar die je vooruit helpen als het gaat om modern verkopen met behulp van social media en contentmarketing. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is een berichtje te sturen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. maar je kunt Eric natuurlijk ook via LinkedIn benaderen.

 

 

 

 

 

 

Telefonische zichtbaarheid

 

Laatst kregen we een leuke opdracht voor het inspreken van een telefooncentrale. Deze klant had goed nagedacht over de telefonische bereikbaarheid. Terecht, want dat moet je beslist niet onderschatten. Mensen vinden het prettig als ze helder en vriendelijk te woord worden gestaan. Ook dat draagt bij aan jouw ‘zichtbaarheid’.

 

Telefonische wegwijzer

Het is niet erg als het eerste contact een telefoonmenu is. Sterker nog: als dat 'bandje' inhoudt dat de beller via een keuzemenu direct op de juiste plaats terecht komt of binnen korte tijd door de juiste functionaris wordt teruggebeld dan heeft het telefoonmenu een directe toegevoegde waarde op het gebied van de bereikbaarheid.

Tone of voice

Wil jij jouw telefonische bereikbaarheid professionaliseren? Laat je dan goed adviseren. Zorg voor een goede tekst en laat deze inspreken door iemand met een prettige telefoonstem. Natuurlijk zorg je dat de tone of voice van de ingesproken tekst past bij het imago van jouw bedrijf. Bepaal bijvoorbeeld of je de beller aanspreekt met u of jij en of het een zakelijke of wat meer informele tekst wordt. 

Eerste indruk

Als je er voor kiest om mensen de gelegenheid te geven om een bericht in te spreken is het belangrijk om te laten weten wat men kan verwachten. Vertel ze in jouw boodschap binnen welke termijn jij hen terugbelt. Het spreekt voor zich dat je je ook aan die belofte moet houden.
Zo zet je ook jouw telefonische bereikbaarheid in als middel om een goede eerste indruk te maken. 

 

 

 

 

Bijzondere matches komen tot stand tijdens de Maatschappelijke Beursvloer

 

Op 13 april 2017 werd voor de derde keer de Maatschappelijke Beursvloer georganiseerd door de Roosendaalse Uitdaging in samenwerking met de ondernemers van het Goede Doelen Ontbijt (GDO netwerk). Plaats van handeling was dit jaar het prachtige nieuwe pand van het Da Vinci College in Roosendaal. Onder het toeziend oog van notaris Marc Geleijns kwamen de mooiste matches tot stand.

Kitty Joachems presenteerde de succesvolle beursvloer. Paul Joachems maakte een interessante podcast waarin organisatie én deelnemers aan het woord komen.

 

 

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com