Digitale kroegentocht


Als je werkt aan je online zichtbaarheid kan het publiceren van goede content op social media een heel goed middel zijn. Maar welke content komt op welk social media kanaal het best tot zijn recht? Er zijn zoveel social media kanalen dat je door de bomen het online bos niet meer ziet. Ik maak het je een beetje gemakkelijker door je mee te nemen op een social media kroegentocht.

Elk social media platform heeft zijn eigen sfeer met een eigen publiek en een eigen tone of voice. En dat is precies de reden waarom ik jou adviseer om kanalen niet aan elkaar te koppelen. Dat wil zeggen: een tweet plaatsen op Twitter en tegelijkertijd exact dezelfde tekst (inclusief hashtags) publiceren op Facebook. Daarmee sla je de plank mis. Je kunt natuurlijk wel op beide kanalen dezelfde boodschap uitdragen. Maar verpak de boodschap dan zó dat het bij dat specifieke kanaal past.

Social Media Stad

Ik vergelijk social media kanalen graag met horecagelegenheden. Als je besluit om op stap te gaan bedenk je wat je wilt gaan doen, met wie je dat gaat doen en welke gelegenheid het beste bij jouw plannen past. Bij het publiceren op een social media platform werkt het niet anders.
Om te laten zien dat elk kanaal zijn eigen sfeer heeft leid ik je graag rond in het hart van Social Media Stad. We nemen de bekendste social media platforms onder de loep in onze digitale kroegentocht.



Facebook

Dit is het bruine café. Hier praten mensen over alledaagse dingen, maken soms flauwe grappen, doen mee aan spelletjes, ontmoeten oude bekenden, houden reünies met oud-klasgenoten en ex-collega’s, laten elkaar hun trouwfoto’s zien, showen trots hoe groot de kinderen al zijn, laten een filmpje zien van hun hond of kat die rare bokkensprongen maakt. Er wordt lekker gegeten en gedronken. Hier ervaar je die heerlijke ongedwongen typisch Hollandse gezelligheid. Het bruine café is de gehele dag door geopend maar vooral ‘s avonds en in het weekend is het druk.
Ik kan het niet helpen maar voor mij is het onlosmakelijk verbonden aan een plat Amsterdams accent. Geen idee waarom.


LinkedIn

In het chique grandcafé zitten mensen aan keurig gedekte tafels. Ze gebruiken samen de lunch en combineren dat met een meeting. Er hangen kroonluchters aan het plafond, er klinkt zachte muziek op de achtergrond, de glazen fonkelen en het tafelkleed is onberispelijk wit. De mannen dragen nette pakken en de dames hebben hun sjaal, tas en hakken afgestemd op hun zakelijke outfit. De haren zijn natuurlijk opgestoken. In het grandcafé kun je ook terecht voor een congres of een lezing. Infographics en informatieve filmpjes maken de presentaties visueel aantrekkelijk. Ik kom hier regelmatig, vooral omdat ik het een prettige lokatie vind om mijn netwerk te vergroten.


Twitter

Hier ligt het tempo hoog. In het drukke stadscafé kun je terecht voor een snelle hap. Je kunt hier altijd binnenlopen. Het publiek is zeer gemêleerd en er is altijd wel wat te bespreken. Dit is de place to be als je op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws. Soms direct van de bron, soms via via. Een leuke plek om nieuwe contacten op te doen. Er liggen kranten op de bar en aan de muur hangen tv-schermen zodat je niets hoeft te missen. Als je het stadscafé verlaat ben je weer helemaal op de hoogte.


Instagram

De muziek staat hard. Binnen is het warm en druk. Dit is een hippe tent. Er zijn vooral veel jongeren. Ze praten niet zo veel met elkaar maar er wordt wel gedanst en gelachen. Aan de muur hangen ontzettend veel foto’s. Gemaakt door bezoekers. De foto’s vertellen wat de bezoeker belangrijk vindt. Van grappige selfies tot huizen die te koop staan. En van vakantiekiekjes tot bijzondere hobbies. Het komt allemaal voorbij. Hier word je vrolijk van.


Pinterest

Ben je op zoek naar een trendy lunchroom? Dan ben je hier aan het juiste adres. Het interieur is licht, modern en het straalt klasse uit. Dit etablissement (want dat is het!) is ook heel erg geschikt voor een high tea. Je kunt er lekker lang genieten en je raakt niet uitgekeken. Een plek om inspiratie op te doen. Wat meteen opvalt is dat hier veel vrouwen komen. Er zijn ook wel mannen, hoor, maar zij zijn duidelijk in de minderheid.
Ik kom hier graag. Soms fantaseer ik over een tropische vakantie, soms doe ik inspiratie op voor de inrichting van mijn huis. Of ik werk hier met opdrachtgever aan een moodboard. In alle gevallen wordt mijn creativiteit geprikkeld.


Go for it!

Nu je dit weet kun je nog beter bepalen welk social media kanaal je in wilt zetten en hoe je de boodschap gaat verpakken. Eigenlijk hoef je alleen nog maar een passende outfit samen te stellen en dan ben je klaar om op stap te gaan in Social Media Stad. Have fun!

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com