Heeft jouw website het Doornroosjevirus?

Iedereen kent Doornroosje. Ze prikte zich aan een spinnewiel en viel in een diepe slaap die 100 jaar zou duren. Familie en hofhouding sliepen gezellig met haar mee. Dat was killing voor het bezoekersaantal van haar paleis.

 

 

Als er geen bedrijvigheid is in zo’n paleis is het voor bezoekers niet aantrekkelijk om er eens op visite te gaan. Dat is bij een onderneming niet anders. Als er niets gebeurt, laten mensen het bedrijf links liggen. Nou stap je waarschijnlijk niet zomaar een kantoorpand binnen om te ontdekken of dit bedrijf iets voor jou kan betekenen. Je neemt liever eerst een kijkje op de website. Vervolgens raak je enthousiast over de activiteiten van de onderneming en maak je een afspraak om nader kennis te maken. Dat wil zeggen: als de website niet besmet is met het Doornroosje-virus.

Ingedut

Geloof het of niet maar er bestaan nog steeds ondernemers die een website hebben waarop helemaal niets gebeurt. Ze hebben ooit een website aangemaakt. Hebben daar iets gemeld over hun bedrijf en het product of de dienst die ze leveren. Met een beetje geluk hebben ze ook nog een contactpagina aangemaakt en hoppatee, de website werd gelanceerd en de taak werd afgevinkt van de lange to-do-list. Nooit weer keek iemand naar de website om. De website is in een diepe slaap gevallen die nog wel 100 jaar kan voortduren. Geen bezoeker haalt het in zijn of haar hoofd om nader kennis te maken. Sterker nog: de meeste mensen weten niet eens dat er een website is.

Wake-up call

Deze ondernemers onderschatten de waarde van een website waarop iets te zien en te beleven valt. Anders gezegd: zij benutten de kracht van Free Publicity niet. Vergelijk het eens met een winkel die hippe kleding verkoopt maar niets laat zien in de etalage. Dat zou toch een beetje raar zijn? Dus ondernemers: uit de veren! Kus die website wakker, zet er eens wat leuke content op en hou die website vervolgens in beweging. Begin eens met het aanmaken van een nieuwspagina of blogpagina waarop met enige regelmaat (eens per maand is goed, eens per week is beter) foto's, filmpjes en geschreven artikelen gedeeld worden met bezoekers.

Content is king

Nu moet de ondernemer een beroep gaan doen op de creativiteitskills. Mijn tip: hou het eenvoudig en zorg dat de content bij jou en jouw bedrijf past. Plaats bijvoorbeeld een foto van de stand op de beurs waar je de komende dagen te vinden bent. Maak een simpel how-to-filmpje over het gebruik van een nieuw product. Schrijf een artikel waarin je het laatste nieuws uit jouw branche verwerkt. Echt, er zijn eindeloos veel mogelijkheden om een website in beweging te houden. Door interessante content te publiceren blijft de site boeien en zullen mensen vaker terugkomen. En naarmate het aantal berichten groeit zullen mensen ook langer op de website blijven. Nu is het aantal bezoekers of de lengte van hun bezoek geen doel op zich, maar mensen krijgen hiermee wél een beter beeld van jouw expertise. En dat genereert opdrachten.

Like & share

Soms moet je mensen een duwtje in de goede richting geven. Als ze niet weten dat er een website is, zul je hier en daar wat moeten sturen. Social media is een prima stuurmiddel. Door nieuwe artikelen van de website te delen via diverse social mediakanalen maak je mensen nieuwsgierig en klikken ze de website aan. En daar vinden ze een heleboel interessante content. Dan duurt het niet lang voordat die content gedeeld wordt en zich steeds verder verspreidt. Je genereert daarmee meer nieuwe bezoekers, doet leuke contacten op en ontvangt opdrachten die perfect bij je passen. En zo leeft jouw onderneming nog lang en gelukkig!

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com