Rob van de Geijn: “het draait allemaal om het willen begrijpen van jouw klanten”

Rob van de Geijn heeft een danstheaterwinkel in de Molenstraat in het Brabantse Roosendaal. Dat hij in 2011 juist voor die plek koos was helemaal niet vanzelfsprekend. “Als ik puur naar de centen zou kijken en uit zakelijk oogpunt een bedrijf zou starten was ik geen danstheaterwinkel begonnen”. Maar dat deed hij wel. Want dansen is zijn passie en ondernemen is zijn tweede natuur. 

 

 

In onze podcast vertelt hij waarom juist deze locatie zo onlogisch was en hoe het hem lukte om een publiek op te bouwen. Het allerbelangrijkste daarbij is volgens Rob het willen begrijpen van klanten. Rob zette mij daarmee aan het denken; is dat niet wat elke ondernemer zou moeten nastreven? Het willen begrijpen van je klanten. Met de klemtoon op willen.

 

Service is belangrijk

Hij heeft de statistieken bestudeerd om zijn doelgroep te leren kennen. En daarna ging hij nog een stapje verder. Want Rob wil zijn klant écht snappen. Als een klant in het weekend vrij is heeft hij of zij tijd om online te shoppen. “als er dan vragen ontstaan wil ik er zijn voor die klant. Daarom neem ik gerust om 23.00 uur ‘s avonds nog een telefoontje aan van een klant of reageer ik op een appje. Die extra service kost mij geen moeite. Ik vind het fijn om vragen te beantwoorden en met de klant mee te denken. Ik los het graag voor hem of haar op.”

En daar raakt Rob de kern als je het mij vraagt. Als je onderneemt vanuit je hart dan wil je jouw klant goed helpen. Niet persé het duurste verkopen maar liever echt luisteren naar de vraag. En daar het juiste product bij zoeken. Dat is voor mij ook precies de reden waarom ik met Klemtoon Media ben gestart. Ik wil ondernemers helpen. Ik wil luisteren naar wat ze vragen. Ik wil weten wat ze nodig hebben. En daar dan vervolgens mijn dienst op aanpassen.

 

Complexe muziek

Hij heeft een sfeervolle winkel (waar ook zijn talent voor tekenen te bewonderen is) en een uitgebreide webshop. Zowel online als offline weet een groot publiek hem inmiddels feilloos te vinden. En zijn klanten komen met regelmaat bij hem terug. 

We hebben het in de podcast trouwens niet alleen over het ondernemerschap; we praten ook over andere dingen. Over Rob’s liefde voor Italië, bijvoorbeeld, en over “complexe muziek”. 

Beluister de podcast hier: 

 

De Danstheater winkel is offline gevestigd op het adres Molenstraat 102 te Roosendaal. Online is de Danstheater winkel actief op Facebook, Twitter, Pinterest, Google+, Instagram en Youtube. Via de website kun je de webwinkel bezoeken. De “complexe muziek” :-) waar Rob het over heeft en alle andere muziek waar hij graag naar luistert is te horen via zijn Spotify-account.  

 

 

10 snelle tips om een goede eerste indruk te maken (én een bonustip)


Je doet overal en altijd aan Public Relations. De eerste indruk is vaak allesbepalend. Laat dus niets aan het toeval over en bedenk hoe en wanneer mensen voor het eerst kennismaken met jou en jouw bedrijf. Online, offline of telefonisch. Ter inspiratie geven wij  je 10 snel toepasbare tips én een bonustip!



1. Schrijf foutloze teksten in goed en leesbaar Nederlands
Laat vakjargon achterwege, vertel je verhaal helder, kort en lekker leesbaar. Laat een ander jouw teksten nalezen op taal- en typefouten voordat je een tekst publiceert.


2. Maak video’s die kort en bondig de boodschap overbrengen
Laat in een video zien hoe je jouw product gebruikt of gun mensen een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Houd de video echt kort want anders haken kijkers af.

3. Verstuur nieuwsbrieven
Een nieuwsbrief is vooral doeltreffend als je hem visueel aantrekkelijk maakt. Behandel hooguit 2 of 3 onderwerpen en maak de teksten niet te lang. Let ook hier op de taal- en typefouten!

4. Ga bloggen
Verwerk jouw kennis en expertise in een prettig leesbare blog. Schrijf een toegankelijke tekst, gebruik een vriendelijke tone of voice en post je blogs op een vast moment.

5. Publiceer foto’s
Beelden zeggen meer dan woorden dus publiceer regelmatig goede foto’s. Bij voorkeur gebruik je hiervoor zelfgemaakte foto’s. Als je wilt kun je de foto voorzien van een (foutloze!) pakkende tekst, maar dat hoeft niet.

6. Kom afspraken na
Afspraak is afspraak. Kom op tijd of, als dat echt niet haalbaar is, laat tijdig weten dat je iets later bent.

7. Denk na over jouw voicemail
Schrijf jouw meldtekst eerst uit en spreek hem vervolgens duidelijk in. Doe dat op een rustige plek zodat je geen last hebt van storende achtergrondgeluiden.

8. Maak gebruik van een contentkalender
Door ruim op tijd te beginnen met het samenstellen van een contentkalender hoef je niet steeds op het laatste moment te verzinnen wat je “nu weer op facebook zet”. Je denkt beter na over de te plaatsen content, kunt meer tijd nemen voor het ontwikkelen van die content en daarmee dus kwalitatief goede content produceren.

9. Maak je beloftes waar
Als je iets belooft moet je het ook doen. Dus denk goed na voordat je een belofte doet. Als je zegt dat je de offerte binnen een week kunt aanbieden, dan zit die offerte dus ook daadwerkelijk binnen een week in de mailbox van de ander.

10. Verleen service
Denk bij de eerste kennismaking met de klant mee maar dring je niet op. Geef de klant ruimte en laat hem of haar weten hoe je bereikbaar bent voor meer informatie.

Bonustip!
Hou je kantoor fris en opgeruimd. Vermijd plakkerige kopjes, kringen op tafel en stapels papieren in een hoek op de grond. In een gezellig kantoor met een vriendelijke sfeer is het voor jezelf fijn werken en is het voor klanten prettig om zaken met je te doen.

Heb je meer tips nodig of heb je hulp nodig bij de uitvoering ervan? Heb je zelf nog andere tips? Laat het ons weten, wij vinden het leuk om van je te horen!

 

 

 

Digitale kroegentocht


Als je werkt aan je online zichtbaarheid kan het publiceren van goede content op social media een heel goed middel zijn. Maar welke content komt op welk social media kanaal het best tot zijn recht? Er zijn zoveel social media kanalen dat je door de bomen het online bos niet meer ziet. Ik maak het je een beetje gemakkelijker door je mee te nemen op een social media kroegentocht.

Elk social media platform heeft zijn eigen sfeer met een eigen publiek en een eigen tone of voice. En dat is precies de reden waarom ik jou adviseer om kanalen niet aan elkaar te koppelen. Dat wil zeggen: een tweet plaatsen op Twitter en tegelijkertijd exact dezelfde tekst (inclusief hashtags) publiceren op Facebook. Daarmee sla je de plank mis. Je kunt natuurlijk wel op beide kanalen dezelfde boodschap uitdragen. Maar verpak de boodschap dan zó dat het bij dat specifieke kanaal past.

Social Media Stad
Ik vergelijk social media kanalen graag met horecagelegenheden. Als je besluit om op stap te gaan bedenk je wat je wilt gaan doen, met wie je dat gaat doen en welke gelegenheid het beste bij jouw plannen past. Bij het publiceren op een social media platform werkt het niet anders.
Om te laten zien dat elk kanaal zijn eigen sfeer heeft leid ik je graag rond in het hart van Social Media Stad. We nemen de bekendste social media platforms onder de loep in onze digitale kroegentocht.



Facebook
Dit is het bruine café. Hier praten mensen over alledaagse dingen, maken soms flauwe grappen, doen mee aan spelletjes, ontmoeten oude bekenden, houden reünies met oud-klasgenoten en ex-collega’s, laten elkaar hun trouwfoto’s zien, showen trots hoe groot de kinderen al zijn, laten een filmpje zien van hun hond of kat die rare bokkensprongen maakt. Er wordt lekker gegeten en gedronken. Hier ervaar je die heerlijke ongedwongen typisch Hollandse gezelligheid. Het bruine café is de gehele dag door geopend maar vooral ‘s avonds en in het weekend is het druk.
Ik kan het niet helpen maar voor mij is het onlosmakelijk verbonden aan een plat Amsterdams accent. Geen idee waarom.

LinkedIn
In het chique grandcafé zitten mensen aan keurig gedekte tafels. Ze gebruiken samen de lunch en combineren dat met een meeting. Er hangen kroonluchters aan het plafond, er klinkt zachte muziek op de achtergrond, de glazen fonkelen en het tafelkleed is onberispelijk wit. De mannen dragen nette pakken en de dames hebben hun sjaal, tas en hakken afgestemd op hun zakelijke outfit. De haren zijn natuurlijk opgestoken. In het grandcafé kun je ook terecht voor een congres of een lezing. Infographics en informatieve filmpjes maken de presentaties visueel aantrekkelijk. Ik kom hier regelmatig, vooral omdat ik het een prettige lokatie vind om mijn netwerk te vergroten.

Twitter
Hier ligt het tempo hoog. In het drukke stadscafé kun je terecht voor een snelle hap. Je kunt hier altijd binnenlopen. Het publiek is zeer gemêleerd en er is altijd wel wat te bespreken. Dit is de place to be als je op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws. Soms direct van de bron, soms via via. Een leuke plek om nieuwe contacten op te doen. Er liggen kranten op de bar en aan de muur hangen tv-schermen zodat je niets hoeft te missen. Als je het stadscafé verlaat ben je weer helemaal op de hoogte.

Instagram
De muziek staat hard. Binnen is het warm en druk. Dit is een hippe tent. Er zijn vooral veel jongeren. Ze praten niet zo veel met elkaar maar er wordt wel gedanst en gelachen. Aan de muur hangen ontzettend veel foto’s. Gemaakt door bezoekers. De foto’s vertellen wat de bezoeker belangrijk vindt. Van grappige selfies tot huizen die te koop staan. En van vakantiekiekjes tot bijzondere hobbies. Het komt allemaal voorbij. Hier word je vrolijk van.

Pinterest
Ben je op zoek naar een trendy lunchroom? Dan ben je hier aan het juiste adres. Het interieur is licht, modern en het straalt klasse uit. Dit etablissement (want dat is het!) is ook heel erg geschikt voor een high tea. Je kunt er lekker lang genieten en je raakt niet uitgekeken. Een plek om inspiratie op te doen. Wat meteen opvalt is dat hier veel vrouwen komen. Er zijn ook wel mannen, hoor, maar zij zijn duidelijk in de minderheid.
Ik kom hier graag. Soms fantaseer ik over een tropische vakantie, soms doe ik inspiratie op voor de inrichting van mijn huis. Of ik werk hier met opdrachtgever aan een moodboard. In alle gevallen wordt mijn creativiteit geprikkeld.

Go for it!
Nu je dit weet kun je nog beter bepalen welk social media kanaal je in wilt zetten en hoe je de boodschap gaat verpakken. Eigenlijk hoef je alleen nog maar een passende outfit samen te stellen en dan ben je klaar om op stap te gaan in Social Media Stad. Have fun!

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com