Elevator Pitch: netwerken in de lift

Ze heeft een frisdrankje in de hand. Haar make-up is onberispelijk. Ze heeft haar haren losjes opgestoken en ze is ontspannen. Er stapt een leuke man op haar af. Hij vraagt “wat doe jij eigenlijk?”

 

 

“Tja … euh … nou ja … ik euh… doe iets met Public Relations” het blijft even stil “...en communicatie…”, voegt ze er nog snel aan toe. “Of eigenlijk imago. En dan vooral op social media. En de website. Maar ik schrijf ook persberichten als de klant dat wil.” De man kijkt haar vragend aan. Ze komt op dreef. Ze vertelt honderduit over de video’s die ze maakt, de nieuwsbrieven die ze schrijft. Vertelt dat ze soms alleen advies geeft of begeleidt en dat ze dat laat afhangen van de wensen van de klant. Na een minuut of 5 houdt de man het voor gezien. Hij haakt af. In zijn hoofd is hij al lang met andere dingen bezig. Zijn ogen zoekend door de zaal naar interessantere gesprekspartners en zodra hij zijn kans schoon ziet maakt hij zich uit de voeten. Deze dame had misschien even beter moeten nadenken over haar elevator pitch.

 

Waarom een elevator pitch?

“Time is money”, zeggen de Amerikanen en dus benutten zij de tijd die ze in de lift doorbrengen nuttig. In de korte tijd dat de lift (elevator) van de ene naar de andere “floor” zoeft kun je prima netwerken. Dan is het wel belangrijk dat je jouw verhaal (pitch) kort en bondig kunt overbrengen want als de liftdeuren openen moet de boodschap helder zijn. Een goede elevator pitch duurt dan ook niet langer dan een seconde of 60. Natuurlijk hoef je niet te wachten met pitchen tot je in de lift staat van een Amerikaanse wolkenkrabber. Het is handig om jouw elevator pitch paraat te hebben als je op een netwerkborrel bent of als je een presentatie gaat geven. En het is een prima begin van een kennismakingsgesprek met een potentiële nieuwe klant.

 

Het schrijven van de elevator pitch

Als je een elevator pitch gaat schrijven hoef je er zeer zeker geen gelikt reclamedingetje van te maken. Het is vooral belangrijk dat je de boodschap verpakt in spreektaal. Laat je leiden door jouw passie en enthousiasme en gebruik vooral je eigen woorden. Dan komt de boodschap vanzelf sprankelend en krachtig over. De pitch gaat over jou en/of jouw bedrijf. In de elevator pitch omschrijf je kort en bondig wat je doet. Daarbij staat centraal welk probleem jij voor jouw klant oplost.

 

Express yourself

Bij het uitdragen van jouw elevator pitch is het belangrijk dat je de pitch uit je hoofd leert. Train jezelf om de pitch niet op te dreunen maar toe te passen. Hou daarbij rekening met de gelegenheid en de gesprekspartner. Juist omdat je je bij het schrijven van jouw elevator pitch hebt laten leiden door jouw passie en enthousiasme zul je dat ook uitstralen als je de pitch presenteert. Daardoor kom je geloofwaardig en betrouwbaar over.

 

Korte en krachtige binnenkomer

Wat had onze dame gezegd als ze haar elevator pitch paraat had gehad? Ze had iets kunnen zeggen als: “ik help ondernemers met hun online en offline zichtbaarheid. Ik doe dat op uitvoerend en adviserend niveau. Ik kan hen werk uit handen nemen door sprankelende content te produceren. Ik kan hen ook adviseren en coachen zodat zij zelf beter de weg kunnen vinden in het soms onoverzichtelijke bos dat PR en Communicatie heet”.  In minder dan 30 seconden had ze de belangstelling gewekt en vastgehouden.

 

Ik ben benieuwd naar jouw elevator pitch. Mijn pitch heb ik je al gegeven. Die staat hierboven…

 

 

Denk je dat je als ondernemer het spel wel kent? Forget it: er komt gewoon een nieuw spelbord. 

Met haar bedrijf Issy Productions richt ze zich op music, theater en mood. Ze vertelt verhalen op een theatrale manier waarbij warmte en sfeer de kernwoorden zijn. In de Klemtoon Media Business Podcast sprak ik met Ismène Elbers over ondernemen met gevoel.

 

 

Ismène ervaart het ondernemerschap als een reis van ontwikkeling waarin creativiteit, kunst en cultuur voorop staan. De tiener met passie voor dans en later ook zang is gegroeid naar een zelfbewuste vrouw die weet wat ze wil. “Ik kan nu veel beter dan vroeger benoemen wat ik doe en waarom ik dat doe”. 

 

Voortraject

Haar bedrijf kreeg vorm op het moment dat ze met haar man en haar oudste zoon op de Filipijnen woonde. “Mijn man had daar een eigen bedrijf, mijn zoon was naar school. Ik had alle ruimte om mijn ding te doen: het coachen van kids op het gebied van muziek en dans. Dat was het voortraject van waar ik nu sta”. Eenmaal terug in Nederland was het niet gemakkelijk om haar bedrijf verder uit te bouwen. Er was niks te doen op het gebied van evenementen, theater en muziek. Deuren bleven gesloten. Maar Ismène gaf niet op “ik hield vol en deed als het ware voorbereidend werk om in de flow te kunnen komen waarin ik nu zit”. Door continu te netwerken en actief met social media aan de slag te gaan maakte ze zich zichtbaar. “Nu wordt er steeds meer georganiseerd. Mensen gaan op zoek naar middelen om toch iets voor elkaar te krijgen. Dat vind ik een bijzondere beweging.“

 

Onderbuikgevoel

Het ondernemen beschrijft ze als monnikenwerk. “Het vergt doorzettingsvermogen en je krijgt soms kritiek. Er zijn elke dag valkuilen, dat houdt nooit op. Als je denkt dat je als ondernemer op een gegeven moment het spel kent, forget it, er komt gewoon een nieuw spelbord. Ga maar terug naar start”. Het allerbelangrijkste vindt ze dat je je niet uit het veld laat staan. “Het is belangrijk dat je vasthoudt aan dat je het heel graag wil. Vertrouw op jezelf en geloof in jezelf. als jij dat onderbuikgevoel krijgt in goede of in slechte zin : vertrouw er maar op”. Raak! Dat geldt wat mij betreft voor elke ondernemer. Je doet wat je doet omdat je het heel graag wilt. Dat is jouw drijfveer, jouw passie. 

 

Muziek

Muziek is belangrijk voor Ismène. Niet alleen beroepsmatig. Op dit moment wisselt ze Miss Montreal en Ed Sheeran af met muziek uit de jaren ‘80. Ze vertelt in de podcast wat deze muziek voor haar betekent, wat ze zelf nog zou willen zingen en wat de soundtrack van de film St. Elmo’s fire met haar doet. 

 

 

 

 

Heeft jouw website het Doornroosjevirus?

Iedereen kent Doornroosje. Ze prikte zich aan een spinnewiel en viel in een diepe slaap die 100 jaar zou duren. Familie en hofhouding sliepen gezellig met haar mee. Dat was killing voor het bezoekersaantal van haar paleis.

 

 

Als er geen bedrijvigheid is in zo’n paleis is het voor bezoekers niet aantrekkelijk om er eens op visite te gaan. Dat is bij een onderneming niet anders. Als er niets gebeurt, laten mensen het bedrijf links liggen. Nou stap je waarschijnlijk niet zomaar een kantoorpand binnen om te ontdekken of dit bedrijf iets voor jou kan betekenen. Je neemt liever eerst een kijkje op de website. Vervolgens raak je enthousiast over de activiteiten van de onderneming en maak je een afspraak om nader kennis te maken. Dat wil zeggen: als de website niet besmet is met het Doornroosje-virus.

 

Ingedut

Geloof het of niet maar er bestaan nog steeds ondernemers die een website hebben waarop helemaal niets gebeurt. Ze hebben ooit een website aangemaakt. Hebben daar iets gemeld over hun bedrijf en het product of de dienst die ze leveren. Met een beetje geluk hebben ze ook nog een contactpagina aangemaakt en hoppatee, de website werd gelanceerd en de taak werd afgevinkt van de lange to-do-list. Nooit weer keek iemand naar de website om. De website is in een diepe slaap gevallen die nog wel 100 jaar kan voortduren. Geen bezoeker haalt het in zijn of haar hoofd om nader kennis te maken. Sterker nog: de meeste mensen weten niet eens dat er een website is.

 

Wake-up call

Deze ondernemers onderschatten de waarde van een website waarop iets te zien en te beleven valt. Anders gezegd: zij benutten de kracht van Free Publicity niet. Vergelijk het eens met een winkel die hippe kleding verkoopt maar niets laat zien in de etalage. Dat zou toch een beetje raar zijn? Dus ondernemers: uit de veren! Kus die website wakker, zet er eens wat leuke content op en hou die website vervolgens in beweging. Begin eens met het aanmaken van een nieuwspagina of blogpagina waarop met enige regelmaat (eens per maand is goed, eens per week is beter) foto's, filmpjes en geschreven artikelen gedeeld worden met bezoekers.

 

Content is king

Nu moet de ondernemer een beroep gaan doen op de creativiteitskills. Mijn tip: hou het eenvoudig en zorg dat de content bij jou en jouw bedrijf past. Plaats bijvoorbeeld een foto van de stand op de beurs waar je de komende dagen te vinden bent. Maak een simpel how-to-filmpje over het gebruik van een nieuw product. Schrijf een artikel waarin je het laatste nieuws uit jouw branche verwerkt. Echt, er zijn eindeloos veel mogelijkheden om een website in beweging te houden. Door interessante content te publiceren blijft de site boeien en zullen mensen vaker terugkomen. En naarmate het aantal berichten groeit zullen mensen ook langer op de website blijven. Nu is het aantal bezoekers of de lengte van hun bezoek geen doel op zich, maar mensen krijgen hiermee wél een beter beeld van jouw expertise. En dat genereert opdrachten.

 

Like & share

Soms moet je mensen een duwtje in de goede richting geven. Als ze niet weten dat er een website is, zul je hier en daar wat moeten sturen. Social media is een prima stuurmiddel. Door nieuwe artikelen van de website te delen via diverse social mediakanalen maak je mensen nieuwsgierig en klikken ze de website aan. En daar vinden ze een heleboel interessante content. Dan duurt het niet lang voordat die content gedeeld wordt en zich steeds verder verspreidt. Je genereert daarmee meer nieuwe bezoekers, doet leuke contacten op en ontvangt opdrachten die perfect bij je passen. En zo leeft jouw onderneming nog lang en gelukkig!

 

 

 

Chantal van Spaendonck: “als je op je zolderkamer blijft zitten weet niemand dat je bestaat”

Je mag wel stellen dat Chantal van Spaendonck een echte duizendpoot is. Ze is directeur van het Care Innovation Center en projectleider bij Starterscentra West-Brabant. Met een gezin bestaande uit 7 personen, paarden en nog wat andere dieren is er “never a dull moment”.  En toch weet Chantal tijd vrij te maken om te gast te zijn in onze podcast.

 

 

Ondanks haar drukke agenda heb ik van Chantal altijd de indruk dat ze alles onder controle heeft. Ik vroeg haar dan ook hoe ze dat toch doet? Haar geheim: “gewoon dóen”. Chantal is nuchter, staat met beide benen op de grond en laat zich niet snel meeslepen. Ze legt in de podcast uit dat het wel van essentieel belang is dat er mensen zijn in haar omgeving die haar helpen.

 

Huis van Morgen

We nemen de podcast op in “Het Huis Van Morgen”, een onderdeel van het CIC. Hier kun je kennismaken met nieuwe hulpmiddelen om langer zelfstandig thuis te wonen. “Nu de vergrijzing toeslaat wordt het steeds belangrijker dat we innovatieve middelen inzetten om langer voor onszelf te kunnen zorgen”. 

Het CIC gaat in gesprek met burgers en professionals om de doelgroep bekend te maken met innovatieve oplossingen. Als het gaat om zichtbaarheid is het volgens Chantal belangrijk dat dit wordt gepromoot via de website en social media kanalen. Ze is zich ook bewust van de kracht van mond-tot-mond reclame.

 

Free Publicity

In haar functie als projectleider van Starterscentra West Brabant gaan veel van de adviezen die Chantal geeft aan startende ondernemers over zichtbaarheid. “Je kunt wel leuk op je zolderkamer blijven zitten maar als niemand weet dat je bestaat kunnen ze ook geen zaken met je doen. Zichtbaarheid is één van de belangrijkste elementen als ondernemer”.

Starterscentra West Brabant werkt zelf ook aan hun zichtbaarheid. “Wij publiceren succesverhalen van startende ondernemers. Zo laten de starters zien hoe wij hen op weg hebben geholpen”. En daar word ik dan weer blij van. Zij maken slim gebruik van free publicity. Ik raad elke ondernemer aan om dat óók te doen. 

 

Adviezen voor (startende) ondernemers

In de podcast geeft Chantal nog meer adviezen aan startende ondernemers, die overigens ook heel goed toepasbaar zijn voor ondernemers die al wat langer meedraaien. “Want”, zo legt Chantal uit, “als ondernemer bevind je je regelmatig in een nieuwe fase. Als je voor het eerst personeel aanneemt bijvoorbeeld. Of als je een nieuwe vestiging opent”. Overigens geeft Starterscentra West Brabant niet alleen adviezen. Ze kunnen je ook helpen op het gebied van bijvoorbeeld huisvesting en financiering. 

 

Verrassend

Aan het eind van de podcast stel ik nog wat persoonlijke vragen en de antwoorden die daarop komen zijn verrassend te noemen. Wist je bijvoorbeeld dat Chantal niet in Nederland is geboren? En dat ze het liefst rondrijdt in haar knalgele eend? En dat ze … ach, ze vertelt het jou zelf in onze 2e Klemtoon Media Business Podcast.

 

 

 

 

Zeg, luister eens: dit wist je nog niet over podcasts 

Heb jij wel eens overwogen om een podcast in te zetten om jouw boodschap over te brengen? Heb je wel eens een podcast beluisterd? Wist je dat een goede podcast je enorm veel kan opleveren?

 

Een podcast is een soort radioprogramma op het internet. Het is een geluidsbestand wat op elk gewenst moment beluisterd kan worden. Het is Radio On Demand. Veel podcasts zijn te beluisteren via SoundCloud en via iTunes.

 

Waarom zou ik een podcast maken?

Met het maken van een podcast breng je door jou gekozen onderwerpen afzonderlijk van elkaar onder de aandacht van een breed publiek. Als je goed naar jouw doelgroep luistert en weet aan welke informatie zij behoefte hebben kun je de inhoud van jouw podcasts daar op afstemmen.

Het is dus een prima manier om jouw boodschap te verspreiden. Podcasts kunnen, naast blogs, nieuwsbrieven en video’s een vast onderdeel uitmaken van jouw contentstrategie.

 

Je luistert een podcast wanneer jij dat wil

Podcasts kunnen gemakkelijk worden beluisterd via de smartphone, desktop, laptop, iPod, tablet. You name it. Het fijne is dat je de podcast kunt downloaden. Je luistert op het moment dat het jou uitkomt. Tijdens het koken, gedurende een (lange) autorit, de avondwandeling met de hond of het wegwerken van een stapel strijkwerk.

 

Wat valt er dan te beluisteren?

Podcasts kunnen bestaan uit interviews, reportages, discussies, debatten, presentaties, hoorspelen, recensies, reviews en alle mogelijke combinaties daarvan. Een groot pluspunt van podcasts is dat je ze kunt voorzien van zoekwoorden (tags) zodat onderwerpen goed vindbaar zijn.

 

Hoe maak ik een podcast?

Dat is afhankelijk van het soort podcast. Voor de meer journalistieke podcasts ga je vooraf op onderzoek uit en stel je draaiboeken op. Tijdens het opnemen van een podcast is het goed om iemand met de regie te belasten en je hebt dan natuurlijk ook een presentator nodig. De presentator leidt de gesprekken en maakt reportages. Je kunt de podcast daarna publiceren en verspreiden. Soms is het nodig om nog wat te monteren voordat de podcast kan worden gepubliceerd. Als jij dat prettig vindt kun je onderdelen waar je niet zo goed in bent uitbesteden. Geef je de productie liever helemaal uit handen dan kan dat natuurlijk ook. 

 

Wat heb je nodig?

  • Een account waar je de podcasts kunt publiceren. Veel mensen maken hiervoor gebruik van SoundCloud en/of iTunes. 
  • Opname-apparatuur. Wat je precies nodig hebt is afhankelijk van het soort podcast. Soms kan een simpel microfoontje of je smartphone al voldoende zijn.

 

Wil je meer weten over podcasts. Heb je ondersteuning, advies of coaching nodig? Neem dan contact met ons op

Wil je een voorbeeld van een podcast beluisteren? Wij zijn in januari 2017 gestart met de Klemtoon Media Business Podcast (#KMBP). Hier vind je onze podcasts

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com