Elevator Pitch: netwerken in de lift

Elevator Pitch

Elevator Pitch: netwerken in de lift

Ze heeft een frisdrankje in de hand. Haar make-up is onberispelijk. Ze heeft haar haren losjes opgestoken en ze is ontspannen. Er stapt een leuke man op haar af. Hij vraagt “wat doe jij eigenlijk?”

“Tja … euh … nou ja … ik euh… doe iets met Public Relations” het blijft even stil “…en communicatie…”, voegt ze er nog snel aan toe. “Of eigenlijk imago. En dan vooral op social media. En de website. Maar ik schrijf ook persberichten als de klant dat wil.” De man kijkt haar vragend aan. Ze komt op dreef. Ze vertelt honderduit over de video’s die ze maakt, de nieuwsbrieven die ze schrijft. Vertelt dat ze soms alleen advies geeft of begeleidt en dat ze dat laat afhangen van de wensen van de klant. Na een minuut of 5 houdt de man het voor gezien. Hij haakt af. In zijn hoofd is hij al lang met andere dingen bezig. Zijn ogen zoekend door de zaal naar interessantere gesprekspartners en zodra hij zijn kans schoon ziet maakt hij zich uit de voeten.
Deze dame had misschien even beter moeten nadenken over haar elevator pitch.

Waarom een elevator pitch?

“Time is money”, zeggen de Amerikanen en dus benutten zij de tijd die ze in de lift doorbrengen nuttig. In de korte tijd dat de lift (elevator) van de ene naar de andere “floor” zoeft kun je prima netwerken. Dan is het wel belangrijk dat je jouw verhaal (pitch) kort en bondig kunt overbrengen want als de liftdeuren openen moet de boodschap helder zijn. Een goede elevator pitch duurt dan ook niet langer dan een seconde of 60. Natuurlijk hoef je niet te wachten met pitchen tot je in de lift staat van een Amerikaanse wolkenkrabber. Het is handig om jouw elevator pitch paraat te hebben als je op een netwerkborrel bent of als je een presentatie gaat geven. En het is een prima begin van een kennismakingsgesprek met een potentiële nieuwe klant.

Het schrijven van de elevator pitch

Als je een elevator pitch gaat schrijven hoef je er zeer zeker geen gelikt reclamedingetje van te maken. Het is vooral belangrijk dat je de boodschap verpakt in spreektaal. Laat je leiden door jouw passie en enthousiasme en gebruik vooral je eigen woorden. Dan komt de boodschap vanzelf sprankelend en krachtig over. De pitch gaat over jou en/of jouw bedrijf. In de elevator pitch omschrijf je kort en bondig wat je doet. Daarbij staat centraal welk probleem jij voor jouw klant oplost.

Express yourself

Bij het uitdragen van jouw elevator pitch is het belangrijk dat je de pitch uit je hoofd leert. Train jezelf om de pitch niet op te dreunen maar toe te passen. Hou daarbij rekening met de gelegenheid en de gesprekspartner. Juist omdat je je bij het schrijven van jouw elevator pitch hebt laten leiden door jouw passie en enthousiasme zul je dat ook uitstralen als je de pitch presenteert. Daardoor kom je geloofwaardig en betrouwbaar over.

Korte en krachtige binnenkomer

Wat had onze dame gezegd als ze haar elevator pitch paraat had gehad? Ze had iets kunnen zeggen als: “ik help ondernemers met hun online en offline zichtbaarheid op uitvoerend en adviserend niveau. Ik neem hen werk uit handen door sprankelende content te produceren. Of ik adviseer en coach hen zodat zij zelf beter de weg kunnen vinden in het soms onoverzichtelijke bos dat PR en Communicatie heet”.  In minder dan 30 seconden had ze de belangstelling gewekt en vastgehouden.
Ik ben benieuwd naar jouw elevator pitch. Mijn pitch heb ik je al gegeven. Die staat hierboven…

Kitty Joachems