Scoren met je persbericht

Scoren met je persbericht

Scoren met je persbericht

Breng jouw podcast onder de aandacht van een groot publiek, bijvoorbeeld door een persbericht te sturen naar de media. Ga strategisch te werk want op de redactie van een krant, (vak)blad of radio/tv-omroep komen dagelijks een heleboel persberichten binnen. Door een goed persbericht te maken voorkom je dat jouw bericht in de grote stapel verdwijnt. 

Een persbericht maken dat in positieve zin opvalt betekent niet dat je hard moet schreeuwen (dus laat de Caps Lock toets alsjeblieft met rust). Het betekent ook niet dat je het bericht in een gekke outfit persoonlijk moet langs brengen (dus laat de verkleedkist lekker op zolder staan). Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het persbericht volledig en overzichtelijk is.

Wie, wat, waar en wanneer

Stel een kort en bondig persbericht op. Verlies daarbij de belangrijkste onderwerpen niet uit het oog. Heeft een gast in jouw podcast nieuwswaardige feiten verteld? Leg uit in je bericht om wat voor nieuws het gaat en geef wat achtergrondinformatie over jouw gast. Gaat het om de lancering van een nieuwe podcast? Maak dat dan duidelijk in je bericht. Een redacteur ziet graag in één oogopslag om wat voor activiteit het gaat en wanneer het plaatsvindt. Vergeet ook niet de locatie en de tijd te vermelden. Natuurlijk is het goed om in je persbericht wat meer te vertellen over het onderwerp maar maak er geen ellenlang verhaal van. Houd de informatie beknopt.

Donderdag 1 juli

Controleer de feiten. Kloppen de data en tijden en heb je het juiste adres in het bericht vermeld? Je zult niet de eerste zijn die een activiteit aankondigt op donderdag 1 juli om er vervolgens achter te komen dat 1 juli op woensdag valt. Lees het bericht ook na op taal- en typefouten. Of nóg beter: laat het nalezen door iemand anders. Ben je zelf geen held met grammatica? Dan is het verstandig om iemand in te schakelen die daar wel talent voor heeft.

Jouw persbericht maakt het de journalist gemakkelijk

Natuurlijk voeg je jouw podcast toe aan je persbericht. Voor de volledigheid kun je daarnaast een bijlage bijvoegen met extra (uitgebreide) informatie. Of link in het persbericht naar een website waar meer informatie te vinden is. Zo maak je het de journalist gemakkelijk. Wil hij (of zij) meer weten dan bied jij daarmee de gelegenheid om meer informatie te verzamelen zonder dat je meteen een heleboel tekst over hem of haar uitstort.

Redacteuren ontvangen het persbericht graag digitaal. Zorg dat je in de mail het wie-wat- waar-wanneer-gedeelte al kort benoemd. Het volledige persbericht kun je dan als bijlage bijvoegen. Stuur het bericht niet in één mail naar alle redacties maar benader de journalist persoonlijk met een begeleidende mail. Kies je ervoor om toch met één druk op de knop meerdere redacties te benaderen, mail het bericht dan naar jezelf en zet alle andere adressen in de bcc. 

Achtergrondinformatie

Neem een noot voor de redactie op in het persbericht. Daarin schrijf je bij wie de redactie meer informatie kan opvragen. Vermeld de naam, de functie en het telefoonnummer van degene die meer kan vertellen over de inhoud van het bericht. Als er een geschikt fotomoment is of als je denkt dat een bepaald onderdeel van het programma bij uitstek geschikt is voor aandacht van de pers, vermeld dat dan ook. Sluit, als het kan, een rechtenvrije foto bij als bijlage en vermeld het in de tekst als je wenst dat bij deze foto de naam van de fotograaf wordt genoemd. En schrijf die naam er dan ook even (foutloos) bij. Dat scheelt een hoop speurwerk voor de redactie. Tenslotte kun je ook nog een suggestie toevoegen voor het onderschrift van de foto. Zo hou je zoveel mogelijk controle over wat er gepubliceerd gaat worden.

Timing

Bij het versturen van je persbericht is timing belangrijk. Het is niet handig om het persbericht een dag tevoren pas te sturen maar je moet het ook niet overdrijven. Als het persbericht 2 maanden tevoren al verstuurd is, is het tegen de tijd dat het belangrijk wordt al lang vergeten. Als er onverhoopt na het versturen van het persbericht nog wijzigingen plaatsvinden in het programma stuur dan een rectificatie na. Voeg dan wel weer alle informatie bij. Zo kan de redactie jouw eerdere bericht in zijn geheel verwijderen en aan de slag gaan met de gecorrigeerde versie.

Perscontact

Het moment is daar. Vandaag is de dag dat jouw podcast wordt gelanceerd. Maak tijd vrij om de pers te ontvangen en te woord te staan, of zorg dat iemand namens jou dat doet. Ontvang de journalisten gastvrij en vertel duidelijk wat jij van hen verwacht, wat er gaat gebeuren en bied hen de mogelijkheid om foto’s of video’s te maken en om vragen te stellen. Je kunt eventueel nog wat aanvullende informatie verstrekken, bijvoorbeeld in de vorm van een (programma)boekje. Zo bouw je een goede relatie op met de pers en zullen ze graag nog eens bij je terugkomen.

Heb je hulp nodig bij het promoten van jouw podcast? Wil je leren hoe je jouw podcast promoot via een persbericht? Wil je feedback op jouw persbericht? Neem contact met me op!

Blijf op de hoogte, abonneer je op onze Klemtoon Media Podcast.

Kom maar op met dat abonnement!

Lees ook:

Heeft jouw website het Doornroosjevirus?

Wat is een podcast?

Welk social media kanaal past bij mij?

Kitty Joachems

Per toeval ontdekte ik in 1991 hoe leuk het is om radioprogramma's te maken. Het liefst maak ik informatieve radioprogramma's. Nieuws, achtergronden, interviews, reportages. Over welk onderwerp dan ook. Ik doe dat nog steeds. Op vrijwillige basis bij een streekomroep. En toen ontdekte ik de podcast. Fantastisch! Nog fantastischer is het dat ik inmiddels van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken. Niet alleen door zelf podcast te maken maar vooral door anderen te helpen bij het starten van een podcast of bij het verbeteren van hun podcast. Ik geef presentaties, trainingen, colleges, persoonlijke sessies en ik neem waar nodig (onderdelen van) het podcastproces uit handen. En het allerfantastische (is er een overtreffende trap van fantastisch?) is dat ik dat doe met Paul. De man waarop ik op slag verliefd werd in een radiostudio en met wie ik al meer dan 25 jaar getrouwd ben.