Delen:

Waarom je nooit één podcast moet maken

Weet je wat: we kopen een plant en die geven we één keer water en dan kijken we wat het doet. Beetje gek? Toch is dat precies wat veel organisaties doen als het gaat om podcasten. Weet je wat: we maken één aflevering. Die podcast zetten we online. En dan kijken we wat het doet.

Bespaar je de moeite. Het heeft totaal geen zin.

Ga ervoor

Als je besluit om te gaan podcasten ga er dan helemaal voor. Geef het de focus, de energie en de tijd die het verdient. Of het wel of niet succesvol wordt heb je namelijk helemaal zelf in de hand.
Je hebt drie dingen nodig om een succesvolle podcast te maken

  1. doel;
  2. consistentie;
  3. contentplan.

Doel

Wat wil je bereiken met je podcast? Door antwoord te geven op die ene vraag maak je heel veel duidelijk over jouw podcast. Want waarom ben je eigenlijk begonnen met podcasten? Wil je

  • naamsbekendheid opbouwen
  • leads verzamelen
  • expertstatus opbouwen
  • imago verbeteren
  • de interne communicatie verbeteren
  • meer omzet maken

Er zijn honderden redenen te bedenken waarom jouw organisatie wil gaan podcasten. En elke reden vraagt om een andere aanpak. Het antwoord op de vraag wat wil je bereiken met je podcast geeft je alle inzichten die je nodig hebt om een volledig podcastplan te kunnen schrijven.

En dat is precies waarom wij met onze klanten altijd beginnen met een strategiesessie waarin deze vraag centraal staat. Aan het eind van de sessie ligt er een podcastplan op maat.

Het plan bevat een uitgewerkt format, een lijst met onderwerpen, thema’s, sprekers, host(s), een opname- en publicatieschema en een contentplan.

Consistentie

Jouw naamsbekendheid groeit met elke aflevering die je online zet. Daarmee groeit ook de herkenbaarheid van jouw merk. Het is dan ook niet gek dat langlopende podcasts het beter doen dan podcasts die slechts uit één of een paar afleveringen bestaat. Daarom adviseren wij ook altijd om te starten met een serie van minimaal zes afleveringen. Dan maak je gebruik van de kracht van herhaling.

Het beste resultaat boek je als je podcast propvol zit met lang houdbare content. Dat doe je door onderwerpen te bespreken die ook op de lange termijn nog relevant zijn. Bij elke aflevering die je online zet trek je weer nieuwe luisteraars aan. En door die relevantie ontdekken zij ook de afleveringen die je eerder gepubliceerd hebt. Zo blijven de luistercijfers van alle afleveringen steeds stijgen.

Contentplan

Een podcastplan is niet compleet zonder een contentplan. Want jouw podcast is niet een op zichzelf staand iets. Het maakt onderdeel uit van een groter geheel. Elke aflevering is een rijke bron aan content. Werk de onderwerpen uit in artikelen die je op je website plaatst, deel leuke en belangrijke uitspraken als quotes via social media en laat de lezers van je nieuwsbrief weten welke belangrijke inzichten de podcast oplevert zodat zij ook gaan luisteren.

En andersom werkt het natuurlijk ook. Verwijs in je podcast naar een whitepaper, een artikel of een video. Vraag luisteraars om zich te abonneren op je nieuwsbrief. Stel aanvullende vragen via je socials zodat je in contact komt met jouw luisteraars en hen beter leert kennen. Zo bouw je een vertrouwensband op en behaal je de doelen die je op de eerste dag van het podcastavontuur hebt opgeschreven.

Meld je aan en ontvang ons whitepaper 'Impact maken met een zakelijke podcast'

Je ontvangt regelmatig podcast tips in jouw mailbox. Wij gaan zorgvuldig om met jouw gegevens. Je kunt je altijd weer afmelden. Lees ons Privacy Statement.

Meer
Inspiratie