Een podcast is heel geschikt om een nieuw publiek op te bouwen. Oftewel: luisteraars aantrekken en aan je binden die je via andere kanalen niet bereikt. Maar hoe bereik je die nieuwe luisteraars met je podcast? Wat je daarvoor moet weten is dat er grofweg drie soorten luisteraars zijn:
De eerste groep luisteraars zoekt op onderwerpen en thema’s die hem of haar interesseren. Je bereikt hen door ervoor te zorgen dat de titel en de omschrijving van elke podcastaflevering meteen duidelijk maakt waar de aflevering over gaat. Stop er termen in waarop je gevonden wil worden. En zorg er ook voor dat het inhoudelijk aansluit op de aflevering. Je zult niet de eerste zijn die het in de titel of omschrijving anders beschrijft dan het in werkelijkheid is, dan haakt de luisteraar meteen weer af.
Houd de titel en de omschrijving van je podcast soepel en menselijk. Dus let er op dat de titel en de omschrijving passen bij jouw stijl. Gebruik de termen op jouw eigen manier. Dat mag hip zijn, heel technisch of super persoonlijk. Het is oké om je eigen methode te gebruiken. Authenticiteit is namelijk heel belangrijk!
De tweede groep luisteraars zoekt op personen die zij interessant vinden of waarmee ze zich identificeren. Ben je een bekende Nederlander of heb je naam gemaakt in jouw branche? Verbind jouw naam dan aan de naam van het podcastkanaal, de titel van de aflevering of verwerk deze in de omschrijving. En als je een expert of BN’er te gast hebt in jouw podcast laat dat dan in de titel en/of omschrijving van de aflevering ook zeker even weten.
Deze luisteraar komt op die naam af. Als de inhoud en opbouw van de aflevering hem of haar bevalt komt deze luisteraar zeker terug of gaat die jouw podcastserie volgen. En meer luisteraars maakt jouw podcast dan ook weer interessanter voor de volgende bekende persoon. Zo is het cirkeltje weer rond.
De derde groep luisteraars komt toevallig bij jouw podcast uit. Ze zeggen wel eens: ze komen niet zomaar aanwaaien maar in dit geval is dat misschien toch wel een beetje waar. Daardoor lijkt het alsof je hier geen invloed op hebt. En dat is logisch want de woorden ‘toevallig’ en ‘aanwaaien’ doen vermoeden dat je daar niet op kunt sturen. Maar gelukkig is dat niet zo. Deze nieuwe luisteraars bereik je met je podcast door een goede eerste indruk te maken.
Deze luisteraar scrollt door zijn of haar favoriete podcastapp. Het eerste wat hij of zij ziet is het plaatje bij de aflevering. En meteen daarna leest hij de titel. Als dat genoeg indruk maakt leest hij de omschrijving. Of hij klikt direct op de playknop. Wat de luisteraar daar in de eerste seconden hoort bepaalt of hij definitief afhaakt of verder luistert. Met pakkende maar eerlijke titels en omschrijvingen, goede visuele vormgeving en natuurlijk inhoudelijk sterke afleveringen weet je ook dit type luisteraar aan je te binden.
Wil jij niks aan het toeval overlaten en een podcastserie maken die staat als een huis? In ons trainingsprogramma Podcasten als een Pro delen we al onze kennis met je. Van pakkende teksten tot boeiende interviews en van een succesvol format tot sprankelende promotie. Je leert alles wat je moet weten en begeleiden je in de praktijk zodat je met jouw podcast alle vooraf gestelde doelen behaalt.
Nieuwsgierig geworden? Hier vind je alle informatie.
Wij gaan zorgvuldig om met jouw gegevens. Meer info vind je in onze privacy statement.