Merkbekendheid vergroten met je podcast.

Delen:

Merkbekendheid vergroten met je podcast

Wil je dat heel veel mensen jouw merk leren kennen en onthouden? Ga jij voor een loyaal en betrokken publiek? Met andere woorden wil jij je merkbekendheid vergroten? Dan is het slim om te starten met podcasten want het biedt je een unieke kans om jouw merk rechtstreeks onder de aandacht te brengen van een geïnteresseerd publiek. En als je het nu doet, kun je je nog goed onderscheiden van de rest.

Natuurlijk gingen een aantal slimme bedrijven en ondernemers je voor. En het is waar dat podcasten in de afgelopen jaren enorm is gegroeid. Maar er is nog genoeg ruimte om te profiteren van alle voordelen die podcasten je biedt.

Volg het voorbeeld van ambitieuze marketeers en bedrijfseigenaren die ontdekten dat podcasten een krachtig middel is om hun merk naar nieuwe hoogten te tillen. Zij weten inmiddels uit eigen ervaring dat het dé manier is om hun positie in de markt te verstevigen en hun bedrijf te laten groeien. In dit artikel geef ik je inspiratie en inzichten. Zodat ook jij het liefst vandaag nog een podcast start die jouw merkbekendheid vergroot.


Waarom merkbekendheid vergroten door middel van podcasten? 

Het vergroten van je merkbekendheid door middel van podcasten heeft verschillende voordelen. Zo genereer je bijvoorbeeld meer betrokkenheid ten opzichte van andere kanalen en toon je aan dat je expert bent in jouw vakgebied. Hieronder hebben we alle voordelen op een rijtje gezet.

1. Meer betrokkenheid en vertrouwen

Met een podcast bouw je een diepe band op met je publiek. Omdat gesprekken en verhalen authentiek zijn, vergroot je het vertrouwen in je merk. Bovendien blijken podcastluisteraars loyaal en betrokken. En dàt maakt podcasten uniek. Het is storytelling met een diepere laag. 

2. Podcasten geeft je merkbekendheid een boost

Podcasten geeft je de mogelijkheid om een publiek te bereiken dat je via geen enkel ander kanaal bereikt. En dat maakt het extra interessant als je je merkbekendheid wil vergroten. Want dan wil je méér dan je eigen volgers bereiken. Met je podcast bereik je juist de mensen die buiten die cirkel vallen. Dat geeft een flinke boost aan je merkbekendheid.

3. Vergroot je autoriteit en expertise

Door waardevolle inhoud te delen en thought leadership te tonen binnen jouw branche, positioneer je jouw merk als een autoriteit. Luisteraars zien jouw podcast als een bron van waardevolle informatie en expertise. Het mag duidelijk zijn dat dat de geloofwaardigheid van je merk versterkt.

4. Meer diversiteit in je content

Kies je voor podcasten dan gaat er een wereld voor je open. Want er zijn talloze manieren om jouw merkverhaal te vertellen. Ga je voor een monoloog of neem je liever boeiende interviews op met interessante gasten? Wordt het een educatieve podcast of ben jij een fantastische verhalenverteller? De mogelijkheden zijn eindeloos en, zolang je kiest wat bij je past, allemaal even effectief.

Tips om je merkbekendheid te vergroten

Om je te helpen bij het vergroten van je merkbekendheid geven wij de onderstaande tips.

1. Weet voor wie je het doet.

Ofwel als je snapt wie jouw luisteraars zijn en wat zij interessant vinden dan weet je welke thema’s en onderwerpen geschikt zijn. Want wat je vooral wil is een publiek opbouwen wat zich betrokken voelt en zich daarnaar gedraagt.

2. Onderscheid je van de rest

Het helpt als je een uniek thema kiest en zoekt naar een onderwerp dat relevant is voor jouw merk. Daarmee trek je het juiste publiek aan. Dat je daarmee je eigen, unieke geluid laat horen helpt natuurlijk ook mee in het onderscheidend zijn van de rest.

3. Investeer in kwaliteit

Het is van ongelooflijk groot belang dat je podcast kwalitatief goed klinkt en tegelijkertijd knetterwaardevol is op inhoud. Je maakt daarmee een positieve indruk, luisteraars nemen je serieus en dat levert je een publiek op die steeds meer van jou wil horen en zien.

4. Laat die podcast voor je werken

Een podcast maken en vervolgens op al je kanalen een keer roepen dat je een nieuwe aflevering hebt gemaakt is zonde. Daarmee doe je de mogelijkheden van je podcast zwaar tekort. Dus zet die podcast crossmediaal in, haal honderd stuks content uit elke aflevering en ontwikkel een inwendige sensor die feilloos herkent welke momenten schreeuwen om het opnieuw inzetten van een aflevering.

Podcast inzetten?

Podcasten is een krachtig hulpmiddel voor het vergroten van de merkbekendheid en het opbouwen van een loyale gemeenschap rond jouw merk. Door waardevolle inhoud te delen, een diepere band met je publiek op te bouwen en je expertise te tonen, til jij jouw merk naar nieuwe hoogten. Met de juiste strategie en toewijding is je podcast een waardevol onderdeel van je marketingmix die enorm bijdragen aan het bereiken van al je zakelijke doelstellingen.

Wij hebben al vele bedrijven en ondernemers mogen helpen. En we zetten ons ook graag in voor jouw merk. Onze strategiesessie wordt hoog gewaardeerd door onze klanten en geeft waardevolle inzichten en biedt concrete hulp aan iedereen die een podcast wil starten.

Interesse in een samenwerking? Laat het ons weten.

Meld je aan en ontvang ons whitepaper 'Impact maken met een zakelijke podcast'

Je ontvangt regelmatig podcast tips in jouw mailbox. Wij gaan zorgvuldig om met jouw gegevens. Je kunt je altijd weer afmelden. Lees ons Privacy Statement.

Meer
Inspiratie